28η Θεατρική περίοδος 2017 Print E-mail

Με πέντε νέες παραγωγές το ρεπερτόριο της ΕΘΑΛ για το 2017 περιλαμβάνει πολλά και ενδιαφέροντα

Με δύο παραγωγές ξεκινάει η νέα θεατρική περίοδος για την ΕΘΑΛ τον Μάρτιο του 2017.

Με το κυπριακό έργο, το Χώμα της Μελίνας Παπαγεωργίου και την Ιρλανδική κωμωδία The Patrick Pearse Motel του δημοφιλούς Ιρλανδού συγγραφέα Χιού Λέοναρντ.

Η Μελίνα Παπαγεωργίου γεννήθηκε τον Δεκέμβριο του 1967 στη Λευκωσία και είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής Βλαδίμηρος Καυκαρίδης. Το 2009 το έργο της Θυμωμένα Λουλούδια κέρδισε το Β΄ Βραβείο στον Διαγωνισμό Συγγραφής του ΘΟΚ ενώ το έργο της Μεσοπάτωμα, το οποίο προέκυψε μέσα από το Πρόγραμμα PLAY, μια συνδιοργάνωση του Κυπριακού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου και του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου ανέβηκε επί σκηνής τον Μάρτιο του 2015 σε σκηνοθεσία Μαγδαλένας Ζήρα, (παραγωγή Φανταστικό Θέατρο). Το Χώμα παρουσιάζεται φέτος στο Πρόγραμμα PLAYON! που διοργανώνει για τρίτη χρονιά το Κυπριακό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου. Το έργο θα παρουσιαστεί στην Δεύτερη Σκηνή σε σκηνοθεσία Μαγδαλένας Ζήρα, σκηνικά/κοστούμια Γιώργου Γιάννου και φωτισμούς της Καρολίνας Σπύρου. Στο Χώμα πρωταγωνιστούν η Ειρήνη Ανδρέου και ο Στέλιος Καλλιστράτης.

Η πρεμιέρα προγραμματίζεται για τις 8 Μαρτίου 2017.

Ταυτόχρονα η Κεντρική Σκηνή της ΕΘΑΛ θα παρουσιάσει την Ιρλανδική κωμωδία The Patrick Pearse Motel του Χιού Λέοναρντ. O γνωστός Ιρλανδός θεατρικός συγγραφέας Χιού Λέοναρντ, ξεκίνησε τη συγγραφική του διαδρομή στη δεκαετία του ’50, αλλάζοντας μάλιστα το πραγματικό του όνομα για να μη γίνει αντιληπτός από τους εργοδότες του στη συντηρητική καθολική Ιρλανδία της εποχής. Παραιτήθηκε από τη δουλειά του το 1957, ένα χρόνο μετά το θρίαμβο που γνώρισε το έργο του «Πάρτι Γενεθλίων» στο Abbey Theatre για να ξεκινήσει μια διαδρομή που σε λίγα μόλις χρόνια, μέσα στη δεκαετία του ’60, τον καθιέρωσε ως έναν από τους σημαντικότερους θεατρικούς συγγραφείς. Σταθμός στην πορεία του υπήρξε το βραβευμένο με Tony Award έργο του «Ντα», το οποίο πρωτογνωρίσαμε στην Ελλάδα από τη συγκλονιστική ερμηνεία και κύκνειο άσμα του Μάνου Κατράκη, στα τέλη της δεκαετίας του ’70. Έγραψε δεκάδες έργα, δεκαέξι από τα οποία ειδικά για το Θεατρικό Φεστιβάλ του Δουβλίνου, το οποίο «υπηρέτησε» και από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή, από το 1978 ως το 1980.

Το Patrick Pearse Motel πρωτοπαρουσιάστηκε στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας το 1971.

Toν Μάρτιο του 1984 ανέβηκε στο ‘‘Riverwest Theater’’ της Νέας Υόρκης υπό την διεύθυνση του Robert Bridges και τον Ιανουάριο του 1994 ανέβηκε στο Canonbury του Λονδίνου από την ‘‘Tower Theatre Company’’.

Το έργο που είναι μια παραγωγή της Κεντρικής Σκηνής της ΕΘΑΛ θα ανέβει σε μετάφραση της Γιόλας Κλείτου και σε σκηνοθεσία Αχιλλέα Γραμματικόπουλου, ενώ τα σκηνικά/κοστούμια υπογράφει ο Λάκης Γενεθλής και τους φωτισμούς ο Παναγιώτης Μανούσης. Πρωταγωνιστούν: Κώστας Βήχας, Μαρίνα Βρόντη, Ελεάνα Παπαδοπούλου, Hρόδοτος Μιλτιάδους, Μαρία Παπαφωτίου, Χάρης Αριστείδου και o Γιάννος Αντωνίου.

Η πρεμιέρα προγραμματίζεται στις 11 Μαρτίου 2017.

Το καλοκαίρι του 2017 η ΕΘΑΛ θα παρουσιάσει το κυπριακό έργο του Ανδρέα Νικολαΐδη Ανάστα ο Αντρίκκος. Απόφοιτος του Πανεπιστημίου Κύπρου (Τμ. Τουρκικών και Μεσανατολικών Σπουδών) και της Δραματικής Σχολής Βλαδίμηρος Καυκαρίδης, o Ανδρέας Νικολαΐδης έχει συνεργαστεί με το Σατιρικό Θεάτρο, την ΕΘΑΛ, το Θέατρο Versus, το Θέατρο Ένα, το Θέατρο ΛΕΞΗ την Alpha Square και το Θέατρο ΤΣΕΠΗΣ. Τηλεοπτικά ξεχωρίζει στη σειρά «Καμώματα Τζι Αρώματα» όπου πρωταγωνιστεί αλλά και συμμετέχει στη συγγραφή σεναρίου. Το έργο Ανάστα ο Αντρίκκος είναι ένα σύγχρονο κυπριακό έργο που υπηρετεί την Κυπριακή ηθογραφία. Μια κωμωδία που τοποθετείται στο κυπριακό περιβάλλον ενός χωριού και σκοπό έχει να καυτηριάσει την κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα του νησιού.

Τη σκηνοθεσία έχει επωμισθεί ο Κώστας Βήχας και στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ο Κώστας Βήχας και ο Χρύσανθος Χρυσάνθου. Η Κυπριακή αυτή κωμωδία αναμένεται να περιοδεύσει όπως κάθε χρόνο σε πόλεις και χωριά της Κύπρου τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.

Το Φθινόπωρο η ΕΘΑΛ θα παρουσιάσει το έργο Ο Χάσης, του Δημήτριου Γουζέλη, μια συμπαραγωγή με τη θεατρική εταιρεία Φανταστικό Θέατρο. Πρόκειται για μια επεισοδιακή κωμωδία γραμμένη στα τέλη του 18ου αιώνα, η οποία έχει χαρακτηριστεί ως ζωντανή τοιχογραφία της Ζακυνθινής κοινωνίας της εποχής της. Η λογοτεχνική και ιστορική του σημασία είναι μεγάλη καθώς αποτελεί ένα έργο-μεταίχμιο μεταξύ του Κρητικού δράματος της αναγέννησης και νεότερης ελληνικής δραματουργίας. Έχει ρίζες στα λαϊκά δρώμενα και στην αναγεννησιακή κομμέντια, αλλά συνδέεται και με το πνεύμα του λαϊκού θεάτρου σκιών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η πανέμορφη γλώσσα του: το κείμενο αποτελείται από ζευγαρωτούς δεκαπεντασύλλαβους στο Ζακυνθινό ιδίωμα της εποχής.

Ο Δημήτριος Γουζέλης γεννήθηκε το 1774 στη Ζάκυνθο. Ανιψιός και μαθητής του ποιητή Αντώνιου Μαρτελάου, μελέτησε κοντά του σε νεαρή ηλικία την ελληνική και λατινική γραμματεία. Ο Μαρτελάος έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του χαρακτήρα του νεαρού τότε Γουζέλη. Στη συνέχεια φοίτησε στη Σχολή του Φραγκισκανικού μοναστηριού Santa Maria delle Grazie, όπου έμαθε ιταλικά και γαλλικά, κοντά στον ιερέα Nicolo Reinaud. Στο χώρο της λογοτεχνίας ο Γουζέλης ασχολήθηκε με την ποίηση, το ηρωικό έπος, τη μετάφραση και το πατριωτικό δράμα, πήρε ωστόσο την ξεχωριστή θέση του στην ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας χάρη στη νεανική κωμωδία του Ο Χάσης, η οποία πρωτοκυκλοφόρησε το 1790 και σε δεύτερη, αναθεωρημένη και συμπληρωμένη μορφή το 1795.

Το έργο θα σκηνοθετήσει η Μαγδαλένα Ζήρα και η πρεμιέρα προγραμματίζεται στα μέσα Οκτωβρίου 2017.

Η σεζόν 2017 θα ολοκληρωθεί με το κλασσικό έργο του Αύγουστου Στρίνμπεργκ, Ο Πελεκάνος. Ο πολυγραφότατος Σουηδός συγγραφέας (1849-1912) και δραματουργός θεωρείται ο πατέρας του σύγχρονου θεάτρου. Η σκέψη του, επηρεασμένη από τον Kierkegaard, τον Nietzsche, τον Rousseau και τον Fourier, τον οδηγεί στον αθεϊσμό και τον μυστικισμό. Δεινός ερμηνευτής της συμπεριφοράς των ανθρώπων και των μυστηρίων του υποσυνείδητου, περνάει με θαυμαστή ευχέρεια από τον πιο σκληρό νατουραλισμό στον πλέον αέρινο συμβολισμό. Καταγγέλλει τον θρίαμβο της βίας στις διαπροσωπικές σχέσεις και την αδυναμία επικοινωνίας του ενός με τον άλλο, όσο και του ενός με τους πολλούς, έχοντας ο ίδιος φτάσει στα πρόθυρα της τρέλας ύστερα από τις οδυνηρές αποτυχίες των τριών γάμων του. Σημαντικά έργα του το "Δεσποινίς Τζούλια", "Οι δανειστές", "Ο κύριος Ούλοφ", "Γουσταύος Βάσα" , "Ο χορός του θανάτου", "Ο Πελεκάνος", "Η Σονάτα των φαντασμάτων", κ.ά.

Ο Πελεκάνος παρόλη τη σημαντικότητα του παραμένει άπαιχτο στην Κύπρο για παρά πολλά χρόνια και ενδεχομένως να μην έχει ανέβει ποτέ από επαγγελματικό θέατρο. Αντίθετα στην Ελλάδα πολύ σημαντικοί σκηνοθέτες από το Γιώργο Μιχαηλίδη έως και τον Μαρμαρινό και τον Μαστοράκη έχουν ανεβάσει αυτό το έργο.

Το έργο αφορά την αλληλουχία συγκρούσεων που προκαλεί ο γάμος της κόρης και ο θάνατος του πατέρα μιας οικογένειας. Η σκηνοθεσία του έργου έχει ανατεθεί στην Αλεξία Παπαλαζάρου και η πρεμιέρα προγραμματίζεται για τις αρχές Δεκεμβρίου 2017.