News
Ανακοίνωση αποτελεσμάτων Θυμέλη 2018 Print E-mail

Για το Σχέδιο χορηγιών ΘΥΜΕΛΗ (2018), υποβλήθηκαν συνολικά 85 αιτήσεις από 33 Θεατρικούς Φορείς ή άτομα. Οι αιτήσεις εξετάστηκαν όλες από την Επιτροπή Ανάπτυξης του Διοικητικού Συμβουλίου και η τελική βαθμολόγηση επικυρώθηκε από την ολομέλεια του Διοικητικού Συμβουλίου του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου στην 23η/2017 Συνεδρία του Δ.Σ. (916) της 28ης Νοεμβρίου 2017.

Οι προτάσεις που υποβλήθηκαν, υποδεικνύουν ότι το Σχέδιο αξιοποιήθηκε από τους Φορείς ως μέσο καλύτερης οργάνωσης, συγκρότησης ποιοτικών και υποσχόμενων προτάσεων αλλά και συνολικής βελτίωσης του Θεατρικού πεδίου μέσα από την ανάπτυξη υγιούς συναγωνισμού με στόχο πάντα τις καλές παραστάσεις.

Δυστυχώς, αναπόφευκτα, πολλές αξιόλογες προτάσεις μένουν εκτός χρηματοδότησης. Και αυτό διότι παρά το ότι οι προτάσεις που υποβλήθηκαν ήταν αξιόλογες και υποσχόμενες, δεν ήταν εφικτή η χρηματοδότηση περισσότερων προτάσεων στο πλαίσιο του κονδυλίου που διατίθεται στον ΘΟΚ για επιχορηγήσεις.

Ενόσω η αρμοδιότητα των χορηγιών είναι ανατεθειμένη στον ΘΟΚ, το Διοικητικό Συμβούλιο θα παραμένει σε διαδικασία συνεχούς αξιολόγησης τόσο του θεατρικού τοπίου και των αναγκών όσο και του τρόπου χορηγιών. Πρώτιστο μέλημα είναι η συνέχιση του διαλόγου που άνοιξε και συνεχίζεται με τους φορείς για την όσο το δυνατό καλύτερη διάθεση των κρατικών κονδυλίων για τη θεατρική δημιουργία.

Στο πλαίσιο της διαφάνειας και της χρηστής διοίκησης, ανακοινώνονται οι βαθμολογίες και τα ποσά που θα διατεθούν κατά το 2018 στα Θεατρικά Σχήματα. Τα ποσά θα εκταμιευθούν νοουμένου ότι οι παραγωγές θα υλοποιηθούν ως υποβλήθηκαν στις αιτήσεις που εγκρίθηκαν και με βάση τους όρους του Σχεδίου ΘΥΜΕΛΗ.

ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΚΥΠΡΟY

 
Ο Χάσης Print E-mail

του Δημητρίου Γουζέλη

Η Κεντρική Σκηνή της ΕΘΑΛ παρουσιάζει την επεισοδιακή κωμωδία του Δημητρίου Γουζέλη Ο Χάσης.

Γραμμένο στα τέλη του 18ου αιώνα στο Ζακυνθινό ιδίωμα της εποχής, με μεγάλη λογοτεχνική και ιστορική σημασία καθώς αποτελεί ένα έργο-μεταίχμιο μεταξύ του Κρητικού δράματος της αναγέννησης και της νεότερης ελληνικής δραματουργίας, το έργο έχει ρίζες στα λαϊκά δρώμενα και στην αναγεννησιακή κομμέντια, αλλά συνδέεται και με το πνεύμα του λαϊκού θεάτρου σκιών.

Αθυρόστομο, ποιητικό, ζωντανό, το κείμενο του Γουζέλη είναι μια αποτύπωση της κοινωνίας του καιρού του και παράλληλα μια διαχρονική σάτιρα μιας υποκριτικής και ματαιόδοξης κοινωνίας σε παρακμή. Παραμορφώνει και γελοιοποιεί με μια μεταδοτική αίσθηση ελευθερίας και παιχνιδιάρικης ασέβειας. Όμως πίσω από την επεισοδιακή αυτή κωμωδία κρύβεται η τραγωδία ενός νέου ανθρώπου που ζει σε μια κοινωνία φθοράς: τα όνειρά του καταποντίζονται, επειδή είναι ο μόνος που προσπαθεί να ξεφύγει από το βάλτο μέσα στο οποίο όλοι οι άλλοι βυθίζονται ανέμελα. 

Το έργο παρουσιάζεται από την Κεντρική Σκηνή της ΕΘΑΛ και πρόκειται για μια συμπαραγωγή με τη Θεατρική Εταιρεία Φανταστικό Θέατρο.

Διασκευή/δραματουργική επεξεργασία: Μαγδαλένα Ζήρα σε συνεργασία με τον θίασο

Σκηνοθεσία: Μαγδαλένα Ζήρα

Σκηνικά /κοστούμια: Εδουάρδος Γεωργίου

Μουσική σύνθεση: Δημήτρης Ζαχαρίου

Χορογραφίες: Φωτεινή Περδικάκη

Σχεδιασμοί φωτισμών: Καρολίνα Σπύρου

Βοηθός σκηνοθέτη: Θεοδώρα Βήχα

Βοηθός σκηνογράφου/ενδυματολόγου: Ελένη Ιωάννου

Ηθοποιοί: Δημήτρης Αντωνίου, Μαρίνα Βρόντη,  Άντρια Ζένιου, Θανάσης Ιωάννου, Βαλεντίνος Κόκκινος, Πολυξένη Σάββα και Δημήτρης Χειμώνας.

Πρεμιέρα: Τρίτη 28 Νοεμβρίου 2017, Θέατρο Δέντρο (Λευκωσία) στις 8.30μ.μ.

Παραστάσεις: Τετάρτη 29 Νοεμβρίου 2017, Θέατρο Δέντρο στις 8.30μ.μ.

Κάθε Τρίτη, Τετάρτη & Σάββατο στις 8.30μ.μ. και Κυριακή στις 6.30μ.μ. στον Τεχνοχώρο της ΕΘΑΛ (μέχρι 17 Δεκεμβρίου 2017)

Πληροφορίες/κρατήσεις: 25877827

 
«Ο Χάσης», του Δημητρίου Γουζέλη Print E-mail

Ξεκίνησαν με πολύ ενθουσιασμό οι πρόβες για την κωμωδία
«Ο Χάσης», του Δημητρίου Γουζέλη



Ξεκίνησαν με πολύ ενθουσιασμό οι πρόβες για την κωμωδία Ο Χάσης, του Δημήτριου Γουζέλη. Το έργο θα παρουσιαστεί από την Κεντρική Σκηνή της ΕΘΑΛ και πρόκειται για μια συμπαραγωγή με τη Θεατρική Εταιρεία Φανταστικό Θέατρο.

Την σκηνοθεσία έχει επωμισθεί η Μαγδαλένα Ζήρα, τα σκηνικά /κοστούμια ο Εδουάρδος Γεωργίου, την μουσική σύνθεση ο Δημήτρης Ζαχαρίου, τις χορογραφίες η Φωτεινή Περδικάκη και τους σχεδιασμούς φωτισμών η Καρολίνα Σπύρου. Στην παράταση πρωταγωνιστούν οι Δημήτρης Αντωνίου, Μαρίνα Βρόντη, Άντρια Ζένιου, Θανάσης Ιωάννου, Βαλεντίνος Κόκκινος, Πολυξένη Σάββα και Δημήτρης Χειμώνας.

Ο Χάσης, μια επεισοδιακή κωμωδία γραμμένη στα τέλη του 18ου αιώνα, έχει χαρακτηριστεί ως ζωντανή τοιχογραφία της Ζακυνθινής κοινωνίας της εποχής της. Η λογοτεχνική και ιστορική του σημασία είναι μεγάλη καθώς αποτελεί ένα έργο-μεταίχμιο μεταξύ του Κρητικού δράματος της αναγέννησης και της νεότερης ελληνικής δραματουργίας. Έχει ρίζες στα λαϊκά δρώμενα και στην αναγεννησιακή κομμέντια, αλλά συνδέεται και με το πνεύμα του λαϊκού θεάτρου σκιών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η πανέμορφη γλώσσα του, αφού το κείμενο αποτελείται από ζευγαρωτούς δεκαπεντασύλλαβους στο Ζακυνθινό ιδίωμα της εποχής.

Ο Δημήτριος Γουζέλης γεννήθηκε το 1774 στη Ζάκυνθο. Ανιψιός και μαθητής του ποιητή Αντώνιου Μαρτελάου, μελέτησε κοντά του σε νεαρή ηλικία την ελληνική και λατινική γραμματεία. Ο Μαρτελάος έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του χαρακτήρα του νεαρού τότε Γουζέλη. Στη συνέχεια φοίτησε στη Σχολή του Φραγκισκανικού μοναστηριού Santa Maria delle Grazie, όπου έμαθε ιταλικά και γαλλικά, κοντά στον ιερέα Nicolo Reinaud. Στο χώρο της λογοτεχνίας ο Γουζέλης ασχολήθηκε με την ποίηση, το ηρωικό έπος, τη μετάφραση και το πατριωτικό δράμα, πήρε ωστόσο την ξεχωριστή θέση του στην ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας χάρη στη νεανική κωμωδία του Ο Χάσης, η οποία πρωτοκυκλοφόρησε το 1790 και, σε δεύτερη αναθεωρημένη και συμπληρωμένη μορφή, το 1795.

Το έργο:
Το έργο πραγματεύεται διάφορα επεισόδια της καθημερινής ζωής του Τζάντε (Ζάκυνθος) στα τέλη του 18ου αιώνα, με κεντρικό ήρωα ένα υπαρκτό πρόσωπο, συντοπίτη του ποιητή, τον Θοδωρή Καταπόδη (1734-1807). Έναν άσημο παπουτσή, φαφλατά, μουρλοΰπερήφανο, «παλικάρι της φακής» που περνιόταν για σπουδαίος και είχε το παρατσούκλι Χάσης.
Η κωμωδία ανοίγει με πρωινούς οικογενειακούς καβγάδες, συνεχίζεται με μικροπαρεξηγήσεις, αντιπαραθέσεις, φάρσες, τριβές, άλλους καβγάδες, φαγοπότια, χωρατά και φιλιώματα…

Πρεμιέρα: Τρίτη 28 Νοεμβρίου 2017, Θέατρο Δέντρο (Λευκωσία) στις 8.30μμ

Παραστάσεις
Τετάρτη 29 Νοεμβρίου 2017, Θέατρο Δέντρο στις 8.30μμ
Κάθε Τρίτη, Τετάρτη & Σάββατο στις 8.30μμ και Κυριακή στις 6.30μμ στον Τεχνοχώρο της ΕΘΑΛ (μέχρι 17 Δεκεμβρίου 2017)

Πληροφορίες/κρατήσεις: 25877827


Μέγας Θεσμικός Χορηγός: ΘΟΚ | Πάγιοι χορηγοί: Δήμος Λεμεσού, Συνεργατικό Ταμιευτήριο Λεμεσού Χορηγοί επικοινωνίας: Κανάλι Έξι, ΡΙΚ

 

 

 
Ο Πελεκάνος Print E-mail

 

του Αύγουστου Στρίντμπεργκ από τον Οκτώβριο στον Τεχνοχώρο της ΕΘΑΛ 

 

Η Δεύτερη Σκηνή της ΕΘΑΛ παρουσιάζει το κλασσικό έργο του Αύγουστου Στρίντμπεργκ, Ο Πελεκάνος σε μετάφραση της Έρι Κύργια.

Μια σύγχρονη μεταφορά της Ορέστειας: μια οικογένεια μόλις έχει χάσει τον πατέρα της. Έναν πατέρα, «δολοφονημένο» από τη μητέρα και τον νεαρό εραστή της, ο οποίος μόλις έχει παντρευτεί την κόρη του σπιτιού. Το φάντασμα του νεκρού πλανάται πάνω από το σπίτι. Η αλήθεια αποκαλύπτεται τελικά στον γιο. Τα παιδιά ξυπνούν από τον λήθαργό της πλάνης τους, ζητώντας να πάρουν εκδίκηση.

Τη σκηνοθεσία της παράστασης υπογράφει η Λέα Μαλένη, τα σκηνικά/κοστούμια η Μαρίζα Παρτζίλη, τη μουσική ο Δημήτρης Ζαχαρίου, τους σχεδιασμούς φωτισμών ο Βασίλης Πετεινάρης και την κίνηση η Αριάνα Μαρκουλίδου, η σκηνοθέτις και οι ηθοποιοί της παράστασης.
Με τους Μικαέλλα Θεοδουλίδου, Ερμίνα Κυριαζή, Αντρέα Φυλακτού και Βασίλη Χαραλάμπους.

Πρεμιέρα: Σάββατο, 21 Οκτωβρίου 2017, στις 8.30μμ, στον Τεχνοχώρο της ΕΘΑΛ
Παραστάσεις: κάθε Τρίτη & Σάββατο στις 8.30μμ και Κυριακή στις 6.30μμ, στον Τεχνοχώρο της ΕΘΑΛ (παράταση παραστάσεων μέχρι 26 Νοεμβρίου 2017)


ΛΕΥΚΩΣΙΑ
Οι παραστάσεις που ήταν προγραμματισμένες για τις 21 & 22 Νοεμβρίου στη Λευκωσία δεν θα πραγματοποιηθούν, λόγω τεχνικών δυσκολιών.
Η ΕΘΑΛ δίνει την δυνατότητα ΔΩΡΕΑΝ μεταφοράς με λεωφορείο από την Λευκωσία όσων επιθυμούν να παρακολουθήσουν την παράσταση στη Λεμεσό, την Κυριακή 19 και την Κυριακή 26 Νοεμβρίου στις 18.30. Η διάρκεια της παράστασης είναι 1 ώρα και 15 λεπτά (χωρίς διάλειμμα).

Αναχώρηση στις 16.30 από το Κέντρο Χειροτεχνίας (Λεωφ.Αθαλάσσας)
Για καλύτερη οργάνωση της μεταφοράς, απαραίτητη η προκράτηση θέσεων στο 25877827 (για την Κυριακή 19/11 προκρατήσεις μέχρι 13/11 και για την Κυριακή 26/11 προκρατήσεις μέχρι 20/11)


Πληροφορίες/κρατήσεις: 25877827



 

 

 
Θεατρικά Εργαστήρια 2017/2018 Print E-mail

Αίτηση Εγγραφής στο Θεατρικό Εργαστήρι 2017 / 2018

 

 
Πρόσκληση για δήλωση ενδιαφέροντος για σκηνοθεσία θεατρικών παραγωγών ΕΘΑΛ το 2018 Print E-mail

  1. Η Εταιρεία Θεατρικής Ανάπτυξης Λεμεσού (ΕΘΑΛ) δέχεται, από επαγγελματίες σκηνοθέτες που επιθυμούν να συνεργαστούν μαζί της το 2018, δηλώσεις ενδιαφέροντος για συνεργασία.
  2. Μαζί με την δήλωση ενδιαφέροντος, ο κάθε σκηνοθέτης, θα πρέπει να προτείνει, το έργο ή τα έργα που θα ήθελε να σκηνοθετήσει.
  3. Το κάθε προτεινόμενο θεατρικό έργο θα πρέπει να συνοδεύεται από:
    • Σύντομη περίληψη της υπόθεσης του (να μην υπερβαίνει τις 300 λέξεις)
    • Περιγραφή της σκηνοθετικής προσέγγισης του (να μην υπερβαίνει τις 500 λέξεις)
    • Άλλα στοιχεία που, ο ενδιαφερόμενος σκηνοθέτης, θεωρεί πως ενισχύουν την πρόταση για προώθηση της παραγωγής (όχι πέραν των 300 λέξεων)
  1. Η δήλωση ενδιαφέροντος και τα προτεινόμενα, από τον κάθε ενδιαφερόμενο σκηνοθέτη, θεατρικά έργα θα πρέπει να υποβληθούν το αργότερο μέχρι τις 13.00 της Παρασκευής 16 Ιουνίου, 2017. Εκπρόθεσμες αιτήσεις δεν θα λαμβάνονται υπόψη.
  2. Η υποβολή των αιτήσεων μπορεί να γίνει με έναν από τους ακόλουθους τρόπους:
    • Με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στην διεύθυνση: ethallimassol@cytanet.com.cy
    • Με ταχυδρομείο στην διεύθυνση: ΕΘΑΛ, Τ.Θ. 71006, 3840 Λεμεσός
    • Με Ιδιόχειρη παράδοση, μέσα σε κλειστό φάκελο, στην πιο πάνω διεύθυνση (τις καθημερινές 09.00 – 13.00)
  1. Τόσο οι σκηνοθέτες που θα επιδείξουν ενδιαφέρον όσο και τα θεατρικά έργα που θα προταθούν θα τύχουν ‘‘εμπιστευτικού χειρισμού’’.
  2. Οι προτάσεις που θα υποβληθούν από τους ενδιαφερόμενους σκηνοθέτες θα εξετασθούν και θα αξιολογηθούν από την Καλλιτεχνική Επιτροπή της ΕΘΑΛ και θα τεθούν για τελική έγκριση, στο ΔΣ της ΕΘΑΛ.
  3. Η ΕΘΑΛ διατηρεί το δικαίωμα για την τελική έγκριση και επιλογή των συντελεστών της κάθε παραγωγής σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη της παράστασης, είτε μέσω ακροάσεων είτε μέσω αξιολόγησης αιτήσεων ή με οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο τρόπο.
  4. Η ΕΘΑΛ δεν δεσμεύεται να εγκρίνει ή να υιοθετήσει οποιαδήποτε από τις προτάσεις που θα υποβληθούν και διατηρεί το δικαίωμα να αποδεχθεί, να επεξεργαστεί και να ανεβάσει παραγωγές που δεν υποβλήθηκαν στα πλαίσια της παρούσας Πρόσκλησης.
  5. Η ΕΘΑΛ διατηρεί το δικαίωμα να υποβάλει και να θέσει τις προτάσεις που θα εγκριθούν στα πλαίσια του σχεδίου ΘΥΜΕΛΗ ή ακόμη και να τις ανεβάσει εκτός του εν λόγω σχεδίου.
 
Καλοκαίρι 2017 Print E-mail

«ΑΝΑΣΤΑ Ο ΑΝΤΡΙΚΚΟΣ»
η Καλοκαιρινή παραγωγή της ΕΘΑΛ 2017

Μετά από σειρά επιτυχημένων καλοκαιρινών περιοδειών, με έργα όπως το «Βουράτε ν’αρμάσουμεν την Αντριανούν», «Το Χωρκόν του Κούνουπου», «Το Βοτάνιν της Αγάπης» κ.α., η ΕΘΑΛ επανέρχεται και φέτος με μια εντελώς καινούργια Κυπριακή κωμωδίαη οποία θα περιοδεύσει σε πόλεις και χωριά της Κύπρου θέλοντας να χαρίσει άφθονο γέλιο στο κοινό μακριά από την σκληρή καθημερινότητα και της δυσκολίες της.

ΠΡΕΜΙΕΡΑ:   Τετάρτη 5 Ιουλίου 2017 στις 8:30μμ
Αμφιθέατρο «Μάριος Τόκας» Κάτω Πολεμίδια

Read more...
 
Ανακοίνωση: "ΕΘΑΛ, ΘΟΚ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΟ «ΘΥΜΕΛΗ»" Print E-mail

ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΛΕΜΕΣΟΥ

14/11/2016

ΕΘΑΛ, ΘΟΚ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΟ «ΘΥΜΕΛΗ»

Η Εταιρεία Θεατρικής Ανάπτυξης Λεμεσού (ΕΘΑΛ) ιδρύθηκε τον Δεκέμβριο του 1988 και έκτοτε έχει αδιάλειπτη παρουσία στα θεατρικά δρώμενα του τόπου παρουσιάζοντας, στα 28 χρόνια λειτουργίας της, πάνω από 142 παραγωγές και συμβάλλοντας ουσιαστικά στη θεατρική ανάπτυξη του τόπου, θεατρικές ημερίδες, συμπόσια, θεατρικούς διαγωνισμούς, θεατρικά εργαστήρια καθώς και άλλες δραστηριότητες.

Το 2015 η Πολιτεία, μέσω του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου (ΘΟΚ), θέλοντας να διορθώσει αδυναμίες, αδικίες και τα κακώς κείμενα που με την πάροδο του χρόνου είχαν παρουσιαστεί από την εφαρμογή του προηγούμενου σχεδίου, ετοίμασε και επέβαλε το σχέδιο θεατρικής δημιουργίας «Θυμέλη» χωρίς, ωστόσο, να προηγηθεί ουσιαστική μελέτη και διαβούλευση και χωρίς να ληφθούν υπόψη οι ανησυχίες των επηρεαζόμενων μερών και οι αξιώσεις για διασφάλιση της συνεχούς λειτουργίας τους.

Η ΕΘΑΛ παρόλο που αναγνωρίζει την ανάγκη δημιουργίας ενός νέου πλαισίου επιχορηγήσεων του θεάτρου, από την πρώτη στιγμή, εξέφρασε τις έντονες επιφυλάξεις της για το σχέδιο αυτό τόσον όσον αφορά στη φιλοσοφία του, η οποία εστιάζεται και εξαντλείται στην προώθηση της θεατρικής δημιουργίας μέσα από την ανταγωνιστική επιχορήγηση μεμονωμένων παραγωγών ανά έτος, αγνοώντας σε μεγάλο βαθμό τον τομέα της θεατρικής ανάπτυξης, όσο και στα πρακτικά λειτουργικά, καλλιτεχνικά και οικονομικά προβλήματα που προκαλεί η εφαρμογή του.

Η ΕΘΑΛ, σε καμία περίπτωση, δεν αντιτίθεται στην δραστηριοποίηση και στήριξη άλλων θεατρικών ή πειραματικών και πρωτοποριακών ομάδων που, ανάλογα με την επιχορήγηση που θα λάβουν επιλέγουν να παρουσιάσουν συγκεκριμένο αριθμό παραγωγών μέσα σε ένα χρόνο. Αντίθετα, θεωρεί ότι η θεατρική δημιουργία πρέπει να στηρίζεται και να εμπλουτίζεται, γεγονός που το έχει, πιστεύουμε, αποδείξει, εφαρμόζοντας την εναλλαγή στο θεατρικό της σχήμα αλλά και προσκαλώντας επανειλημμένα σκηνοθέτες και νέες ομάδες και πρόσωπα να στηρίξουν τις παραγωγές της.

Η κύρια ένσταση της ΕΘΑΛ επικεντρώνεται στο ότι οι εμπνευστές του σχεδίου «Θυμέλη», παρόλες τις καλές τους προθέσεις, δεν φαίνεται να αντιλαμβάνονται και να λαμβάνουν υπόψη τους τις ουσιαστικές διαφορές και ανάγκες που υπάρχουν ανάμεσα στα θέατρα συνεχούς λειτουργίας με κτηριακή υποδομή, τεχνικό και διοικητικό προσωπικό, και ιδιαίτερα στα θέατρα που δραστηριοποιούνται στην περιφέρεια, από τη μια, και στις θεατρικές ομάδες που δημιουργούνται για να υπηρετήσουν μία ή περισσότερες θεατρικές παραγωγές, από την άλλη. Το σχέδιο «Θυμέλη» αγνοώντας αυτές τις ουσιώδεις διαφορές ακυρώνει ουσιαστικά τη δυνατότητα από τα θέατρα συνεχούς λειτουργίας να εξυπηρετήσουν έναν βασικό τους σκοπό που είναι, να λειτουργήσουν ως θέατρα ρεπερτορίου συμβάλλοντας, όπως τόσα χρόνια πράττουν, στην θεατρική ανάπτυξη του τόπου.

Το θέατρο ρεπερτορίου είναι το θέατρο που έχει συνεχή λειτουργία, που μπορεί να κάνει ένα και δύο μήνες πρόβα για να παράξει καλύτερο θέατρο, να δώσει ευκαιρίες στο κοινό να παρακολουθήσει πολλά και διαφορετικά είδη. να χτίσει κοινό μακροπρόθεσμα, να έχει ποικιλία ρεπερτορίου στις παραγωγές του αλλά και, γιατί όχι, να πάρει και καλλιτεχνικά ρίσκα που συχνά είναι συνώνυμα με την πρόοδο της τέχνης, αλλά και της κοινωνίας. Το θέατρο ρεπερτορίου είναι παγκοσμίως ο όρος με τον οποίο αντιμετωπίζεται ο αντίποδας του εμπορικού θεάτρου, είναι αυτό το είδος που επιτρέπει την εναλλαγή συντελεστών και όχι μικρές και ευκαιριακές ομάδες που είναι αναγκασμένες, εκ των πραγμάτων, να βασίζονται στους συνεταίρους και συντελεστές τους. Είναι το θέατρο από το οποίο στην Ευρώπη και αλλού γεννήθηκαν τα μεγάλα φεστιβάλ, το είδος μέσα από το οποίο αναδείχθηκαν τα έργα του 19 ου αιώνα και οι μεγάλοι δραματουργοί του, το σχήμα που διατήρησε και έφερε ως τις μέρες μας το κλασικό θέατρο. Είναι, τέλος, το θέατρο που έχει τη δυνατότητα να παρουσιάσει παραγωγές μακράς διαρκείας.

Το Σχέδιο «Θυμέλη», ακριβώς επειδή δεν εντοπίζει και δεν αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες και την αναγκαιότητα στήριξης τέτοιου είδους θεάτρων, προκάλεσε σημαντικές δυσλειτουργίες, κυρίως οικονομικής αλλά και οργανωτικής φύσεως, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας και ομαλής λειτουργίας στα θέατρα που εργάζονται σε συνεχή βάση.

Στον έναν χρόνο λειτουργίας του σχεδίου, η ΕΘΑΛ προσπάθησε επανειλημμένα, χωρίς όμως αποτέλεσμα, να υποδείξει ότι τα προβλήματα προκύπτουν από τη λανθασμένη φιλοσοφία που χαρακτηρίζει το σχέδιο και η οποία αρνείται να αναγνωρίσει τις διαφορετικές ανάγκες των θεάτρων συνεχούς λειτουργίας από τις υπόλοιπες θεατρικές ομάδες. Προσπάθησε να υποδείξει ότι το σχέδιο «Θυμέλη», στην προσπάθεια του να αντιμετωπίσει πιθανές στρεβλώσεις των προηγούμενων σχεδίων, δημιουργεί καινούργιες. Προσπάθησε να αναδείξει τα πρακτικά προβλήματα που προκύπτουν από τους περιορισμούς που θέτει το σχέδιο και αφορούν στην υλοποίηση του ετήσιου προγραμματισμού του ρεπερτορίου. Προσπάθησε, και πάλι χωρίς αποτέλεσμα, να υποδείξει ότι ο τρόπος εκταμίευσης της επιχορήγησης δημιουργεί τεράστια προβλήματα σ' έναν οργανισμό που έχει συνεχή λειτουργία και κατ' επέκταση συνεχείς υποχρεώσεις. Τέλος, είναι πιστεύουμε πλέον προφανές, ότι το σχέδιο «Θυμέλη» δεν προωθεί τον επαγγελματισμό, αντίθετα μας οδηγεί στις ερασιτεχνικές περιόδους του θεάτρου, εξωθώντας ή δίνοντας την ευκαιρία για την καταστρατήγηση και των εργασιακών σχέσεων.

Είναι πια πεποίθησή μας ότι το σχέδιο «Θυμέλη» θα πρέπει καταργηθεί ή να αναδιαρθρωθεί εκ βάθρων, αφού όμως προηγηθεί μια ουσιαστική διαβούλευση με όλους τους ενδιαφερόμενους. Η μέχρι σήμερα εφαρμογή του σχεδίου «Θυμέλη» έδειξε ξεκάθαρα ότι το θεατρικό τοπίο στην Κύπρο αλλάζει και έχει ραγίσει και αιμορραγεί. Δημιουργείται έτσι η ανάγκη για ένα καινούργιο πλαίσιο θεατρικής ανάπτυξης και δημιουργίας, το οποίο, ωστόσο, δεν θα μπορούσε να προκύψει, παρά μόνο μέσα από έναν ουσιαστικό διάλογο όλων των ενδιαφερομένων μερών και της Πολιτείας με κύριο στόχο να χαραχτούν εκείνες οι πολιτικές που να απαντούν στις προκλήσεις και τις ιδιαιτερότητες αυτού του νέου θεατρικού χώρου και να συμβάλουν αποτελεσματικά στην θεατρική ανάπτυξη του τόπου.

Η ΕΘΑΛ δηλώνει πρόθυμη να συμμετέχει άμεσα σε έναν ουσιαστικό διάλογο, ο οποίος θα καταλήξει σε ένα καινούργιο πλαίσιο θεατρικής ανάπτυξης και που θα λαμβάνει υπόψη και θα επιλύει αποτελεσματικά, ανάμεσα σε άλλα, ζητήματα όπως:

  • Τις διαφορετικές ανάγκες και ιδιαιτερότητες των θεάτρων συνεχούς λειτουργίας σε σχέση με τις υπόλοιπες θεατρικές ομάδες
  • Τις δυσμενέστερες συνθήκες υπό τις οποίες δραστηριοποιούνται τα θέατρα στην περιφέρεια, όπως η ΕΘΑΛ
  • Την μακροχρόνια βιωσιμότητα των θεατρικών σχημάτων στην Κύπρο
  • Τη μεθοδολογία αξιολόγησης των θεατρικών παραγωγών μέσα από ξεκάθαρες διαφανείς διαδικασίες

Η ΕΘΑΛ αναγνωρίζει τη διαχρονική πολύπλευρη στήριξη της Πολιτείας προς το ελεύθερο επαγγελματικό θέατρο, μέσα από τις υπηρεσίες του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου. Εκτιμά, ωστόσο, ότι μέσα στο νέο θεατρικό τοπίο που διαμορφώνεται, ο ρόλος του ΘΟΚ όσον αφορά στην επιχορήγηση του ελευθέρου θεάτρου και στη θεατρική ανάπτυξη στην Κύπρο, θα πρέπει πια να αναθεωρηθεί. Η ΕΘΑΛ θεωρεί ότι είναι πια αναγκαίος ένας ουσιαστικός διάλογος για τη σύσταση μιας ανεξάρτητης Αρχής ή Υπηρεσίας, η οποία μαζί με τα ελεύθερα θέατρα να επεξεργαστεί το σχέδιο στήριξης των θεάτρων με τρόπο που να υπάρχει πραγματική ισονομία και να λαμβάνονται υπ' όψιν όλα όσα προαναφέραμε. Η αναδιάρθρωση αυτή θα επιτρέψει στον ΘΟΚ να επικεντρωθεί στον πολύ σημαντικό ρόλο που έχει να επιτελέσει, ως Κρατικό Θέατρο, στην περαιτέρω αναβάθμιση του θεάτρου στην Κύπρο.

Η ΕΘΑΛ, ως το κατεξοχήν θέατρο της Λεμεσού με αδιάλειπτη παρουσία στα θεατρικά πράγματα του τόπου τα τελευταία 28 χρόνια, καλεί την Πολιτεία να επιλύσει αμέσως τα προβλήματα που απειλούν την απρόσκοπτη λειτουργία και βιωσιμότητα των θεάτρων συνεχούς λειτουργίας και τα οποία προκάλεσε η εφαρμογή του Σχεδίου «Θυμέλη», ενώ παράλληλα θεωρεί απαραίτητο να ξεκινήσει αμέσως ένας ουσιαστικός διάλογος με όλα τα θεατρικά σχήματα και την Πολιτεία, με στόχο την διαμόρφωση ενός καινούργιου πλαισίου που να απαντά αποτελεσματικά στις ανάγκες του νέου θεατρικού πεδίου που διαμορφώνεται και θα συμβάλλει ουσιαστικά στην προώθηση της θεατρικής ανάπτυξης και της θεατρικής δημιουργίας στην Κύπρο.

Για το ΔΣ της ΕΘΑΛ



 
Ανακοινώθηκαν Τα Βραβεία του Γ’ Διαγωνισμού Θεατρικού Μονόπρακτου στη Μνήμη Κωστή Κολώτα Print E-mail

Ανακοινώθηκαν τη Παρασκευή, 27 Μάιου 2016, τα αποτελέσματα του Γ’ Διαγωνισμού Θεατρικού Μονόπρακτου στη Μνήμη Κωστή Κολώτα, που διοργανώνει η Εταιρεία Θεατρικής Ανάπτυξης Λεμεσού σε συνεργασία με το Δήμο Λεμεσού και το Κυπριακό Κέντρο Θεάτρου του Δ.Ι.Θ.(Ι.Τ.Ι.). Φέτος οι συμμετοχές από Κύπρο και Ελλάδα, ανήλθαν στον αριθμό των 32 μονόπρακτων έργων.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της Κριτικής Επιτροπής που αποτελούσαν οι κ.κ Τίτος Κολώτας (οικογένεια Κολώτα), Kατερίνα Βοσκαρίδου, Λούλα Καλογεράκη, Δώρος Ήρωας, (μέλη του ΔΣ και της ΕΘΑΛ), Μαρία Κυριάκου(σκηνοθέτης), Λέανδρος Ταλιώτης (σκηνοθέτης, εκπρόσωπος του Κυπριακού Κέντρου Θεάτρου) και Μηνάς Τίγκιλης (Κ.Δ. της ΕΘΑΛ)

Το Α’ Βραβείο απονέμεται στον Ηλία Μαρούτση για το έργο του, «Πασιφάη». Ένα άλλο έργο του Ηλία Μαρούτση, με τίτλο Χοτέλ ΑΟΥΣΤΡΙΑ, είχε αποσπάσει στον Β’ Διαγωνισμό Θεατρικού Μονόπρακτου, τιμητικό Έπαινο).
Το Β’ Βραβείο απονέμεται στον Λάζαρο Μπίκα για το έργο του «Κουβέντες Πυρκαγιάς» και το Γ’ Βραβείο απονέμεται στον Παναγιώτη Γκούβερη, για τα  έργα του «Άφεση» και «Μάνες», εξ ημισείας για το κάθε ένα.
Σε μελλοντικό χρόνο θα ανακοινωθεί ο χρόνος και ο χώρος που θα παρουσιαστούν με την μορφή θεατρικού αναλογίου τα βραβευθέντα έργα από την ΕΘΑΛ.
Να σημειωθεί πως και οι τρεις βραβευόμενοι συγγραφείς ζουν στην Ελλάδα.

Ο Ηλίας Μαρούτσης γεννήθηκε στις 2/1/1978. Ζει στην Αθήνα, στη συνοικία Μεταξουργείο. Από το 1995 μέχρι το 2010 εργάστηκε επαγγελματικά ως δημοσιογράφος. Από το 2010 ως σήμερα βιοπορίζεται ως PilatesInstructor. Την άνοιξη του 2015 συμμετείχε στο πρώτο στούντιο συγγραφής θεατρικού έργου, που διοργάνωσε το Εθνικό Θέατρο. Το 2015 ολοκλήρωσε το θεατρικό έργο Πασιφάη, τη θεατρική διασκευή Τσέχωφ Βωβός ή στην Μόσχα μέσω Νέας Υόρκης (μια κωμωδία ανθρωπιστικής κρίσης), και το μονόπρακτο έργο Το Τραύμα. Το 2012 έγραψε το θεατρικό έργο Χοτέλ Αούστρια και το 2009 το έργο Το Μαύρο Καλώδιο.
Από το 2005 ως το 2007 ως συνεργάτης της βραβευμένης εκπομπής τηλεοπτικών ντοκιμαντέρ Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα που προβλήθηκαν από την ΕΡΤ ασχολήθηκε με την έρευνα και την προετοιμασία του σεναρίου.
Από το 1998 ως το 2010 ήταν μόνιμο μέλος του δυναμικού της εφημερίδας Έθνος της Κυριακής καλύπτοντας το διάστημα 2006-2010 το πολιτικό ρεπορτάζ της εφημερίδας. Προηγούμενα είχε ασχοληθεί με την ερευνητική δημοσιογραφία, με το οικονομικό ρεπορτάζ (Τράπεζες, Υπουργείο Εργασίας) και το ελεύθερο (Υπουργείο Μεταφορών, Υπουργείο περιβάλλοντος). Από το 1995 ως το 1998 είχε εργαστεί στα περιοδικά της MotorPress και κατά περιόδους συνεργάστηκε με το περιοδικό Βιομηχανική Επιθεώρηση, την εφημερίδα Ανάποδος Τύπος και το δημοσιογραφικό portalemea.gr.
Το 1997 αποφοίτησε από το Εργαστήρι Δημοσιογραφίας και το 1995 πήρε απολυτήριο από την Ευαγγελική Σχολή Νέας Σμύρνης.

Ο Λάζαρος Μπίκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1948. Έχει γράψει 15 θεατρικά έργα και έχει διασκευάσει 20 μυθιστορήματα ξένων συγγραφέων για θέατρο.
Το 2004 έλαβε το β΄ βραβείο από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος για το έργο Ο ΦΑΙΔΩΝΑΚΗΣ ΑΛΛΑΖΕΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ.
Το 2006 έλαβε το α΄ βραβείο σε διαγωνισμό του περιοδικού ΦΟΥΑΓΙΕ για το έργο ΟΙ ΚΥΡΙΕΣ ΠΟΥ ΕΞΑΦΑΝΙΖΟΥΝ ΤΗ ΣΚΟΝΗ, το οποίο κυκλοφόρησε σε βιβλίο το 2014. Το 2015 μεταδόθηκε από το ΡΙΚ το έργο ΔΥΟ ΠΑΛΤΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΓΟΥΝΑ στην εκπομπή ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ.

Ο Παναγιώτης Γκούβερης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1981. Εκπονεί τη διδακτορική του διατριβή στο χώρο της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, ενώ από το 2011 εργάζεται ως Ειδικός Παιδαγωγός στο Κέντρο Κοινωνικής Πρόνοιας Κεντρικής Μακεδονίας (Παράρτημα Σερρών).
Το 2013 το έργο του "Ιδρώνει η καρδιά μου" παρουσιάστηκε από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Σερρών υπό τη σκηνοθετική επιμέλεια του Παναγιώτη Μέντη. Το 2014, με το μονόλογο “Αυτιστικές Χελιδονοφωλιές”, απέσπασε το Ά βραβείο συγγραφής θεατρικού έργου της OUNESCO υπό την κριτική εποπτεία του Στέφανου Ληναίου. Το 2015 το έργο του “Ζεϊμπέκικη Ορθογραφία” απέσπασε Ά βραβείο συγγραφής θεατρικού κειμένου στον 31ο λογοτεχνικό διαγωνισμό Δήμου Αγίου Νικολάου.
Διηγήματά του φιλοξενούν τα περιοδικά "Μανδραγόρας", "Δίοδος 66100" και "Παρέμβαση". Έχει μια δεκάχρονη κόρη.